Współpracujący z operatorem promowym Unity Line armator Euroafrica Linie Żeglugowe wprowadził do ruchu nowy prom. Powstały w 2011 roku we Włoszech Epsilon obsługuje relację Świnoujście – Trelleborg. To największa jednostka typu ro-pax we flocie armatora.
Unity Line to operator promowy należący do Polskiej Żeglugi Morskiej, która nadal funkcjonuje w dość archaicznej formie prawnej przedsiębiorstwa państwowego. Spółka korzysta zarówno z promów swojego właściciela (Gryf, Polonia, Skania, Wolin), jak również prywatnego armatora Euroafrica Linie Żeglugowe. Do tej pory prywatny partner eksploatował dwa promy, które pływały w barwach Unity Line – Copernicus i Galileusz. W dniu 23 stycznia w pierwszy rejs wypłynął trzeci prom Euroafrica Linie Żeglugowe – Epsilon. Pozyskanie używanej jednostki umożliwiło wypełnienie luki, jaka powstała po wycofaniu z użytku promu Jan Śniadecki.
Nowy prom powstał w 2011 roku w stoczni CN Visentini w północnych Włoszech. Jest to jednostka typu ro-pax, przeznaczona przede wszystkim do obsługi samochodów ciężarowych. Prom będzie mógł przewieźć jednorazowo 299 pasażerów, 60 samochodów osobowych oraz 136 samochody ciężarowe. Długość jego linii ładunkowej wynosi blisko 2900 metrów. Epsilon będzie kursował codziennie. O 2:15 będzie wyruszał z
rozbudowanego niedawno terminala promowego w Świnoujściu, by dotrzeć do Trelleborga na południu Szwecji o 8:35. W drogę powrotną prom będzie wyruszać o 15:55, by dotrzeć do Świnoujścia o 22:15. Euroafrica Linie Żeglugowe odebrały zamówioną w połowie 2022 roku jednostkę pod koniec ubiegłego roku. Przeszła ona od tego czasu drobne prace w Morskiej Stoczni Remontowej “Gryfia”, polegające przede wszystkim na przemalowaniu kadłuba.
Jak informowaliśmy w ostatnich miesiącach na łamach “Rynku Infrastruktury”, w najbliższym czasie w skład floty polskich armatorów wejdą nowe promy. Flotę pięciu promów Polskiej Żeglugi Bałtyckiej, która realizuje działalność pod marką Polferries, uzupełni
Varsovia, która powstaje we wspomnianej włoskiej stoczni CN Visentini i będzie obsługiwała relację ze Świnoujścia do Ystad już w połowie bieżącego roku. Za budowę trzech promów – jednego dla Polferries oraz dwóch dla Polskiej Żeglugi Morskiej – odpowiada spółka Polskie Promy, która zamówiła je w Gdańskiej Stoczni “Remontowa”. Kolejną jednostkę o parametrach zbliżonych do Epsilona planują pozyskać w ciągu kolejnych 3-5 lat Euroafrica Linie Żeglugowe.